Sammenlignet med andre kommuner har de 21 kommuner, der var med i projekt Uddannelsesambassadør II haft stor fremgang i antallet af ledige, der via uddannelse bliver bedre rustet til arbejdsmarkedet.
Samlet set er der i de 21 kommuner sket en stigning på 84 % i antallet af påbegyndte uddannelsesløft fra 2018 til 2020. I andre kommuner var stigningen i samme periode på 34 %. For påbegyndte voksenlærlingeforløb er stigningen 53 % i de 21 kommuner og 36 % i andre kommuner.
Hvad har de 21 kommuner i projektet gjort rigtigt?
Synlighed og opbakning
Først og fremmest har ambassadørerne været synlige og opsøgende. Både overfor deres kolleger i jobcentret, de ledige, a-kasserne, uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne. Ambassadørerne har gjort det let og ubureaukratisk for deres kolleger at invitere dem med til trepartssamtaler, hvor de har vejledt og motiveret de ledige til at gå i gang med opkvalificering. Ambassadørerne har desuden serviceret deres kolleger i dagpenge- og i sygedagpengeafdelingen med information og materiale om ordningerne samt eksempler på ledige, det er lykkedes at løfte til faglært. På den måde er viden om ordningerne med opbakning fra ledelsen bredt ud i hele jobcentret.
Plads til forbedring
Uddannelsesambassadørerne efterlyser, at a-kasserne kommer mere på banen når det handler om at løfte ledige til faglært. Selvom mange a-kasser også har nøglemedarbejdere, der arbejder med uddannelsesløft. A-kasserne peger på, at den største udfordring ligger i at motivere ledige, bl.a. pga. usikkerhed om økonomien. Desuden har mange ledige uden uddannelse dårlige erfaringer med uddannelsessystemet og foretrækker derfor job frem for uddannelse.
Også ift. virksomhederne har der været udfordringer. Både med at få forklaret de komplekse regler for uddannelsesløft og voksenlærling, så virksomheden kan se fordelene. Og internt i jobcentret, hvor fagligt opdelte skillelinjer mellem uddannelsesambassadørerne og virksomhedskonsulenterne har udgjort en barriere.
Evaluering med mening og værdi
Vi har som evaluator fulgt projektet tæt fra start til slut. Dels for at medvirke til at implementere projektets indsatsmodel i de 21 kommuner og til at udbrede gode erfaringer fra Uddannelsesambassadør 1 og 2 til andre kommuner. Dels for at synliggøre og dokumentere, hvordan og i hvilket omfang indsatsmodellen har ført til forandringer, og for at blive klogere på positive og negative bieffekter. Vi har bl.a. støttet ambassadørerne hele vejen med opkvalificeringsdage og netværksmøder. Gode ideer blev delt og udfordringer tacklet, så projekterne fik de bedst mulige vilkår for at lykkes. Vi har desuden interviewet ambassadørerne for at blive klogere på, hvad der virker for hvem og endelig i samarbejde med Epinion indhentet og analyseret register- og surveydata.
Det hele er samlet i en evalueringsrapport. (Åbner ny fane)
De vigtigste erfaringer fra projektet er desuden samlet i et Inspirationskatalog til medarbejdere der arbejder målrettet med uddannelse af ledige (Åbner ny fane)