Samarbejdspartnerne i Jobløft – boligorganisationer, jobcentre, uddannelsesinstitutioner og boligsociale medarbejdere i hhv. Silkeborg og Viborg – har på tværs af organisationerne fundet nye løsninger, som partnerne ikke kunne udvikle og eksekvere alene. Det har krævet fleksibilitet og mod på at gå nye veje, men har også givet gode resultater.
Synergi i partnerskabet
Partnerne i Jobløft har med afsæt i egne kerneopgaver og mål sammen fastlagt nye fælles mål og givet hinanden håndslag på, at de støtter hinanden i at nå de fælles mål. Dvs. de også har arbejdet i ’mellemrummene’ mellem deres respektive kerneopgaver, for på den måde at udvikle alternative løsninger til gavn for beboerne. Det betyder, at i Jobløft arbejder boligorganisationerne også med at klæde leverandørvirksomhederne på til at tage et socialt ansvar. Bl.a. ved at kontakte leverandørvirksomhederne og drøfte mulighederne for samarbejde om socialt ansvar og ved at være nysgerrige på virksomhedernes ønsker og interesser i et sådant samarbejde.
De boligsociale medarbejdere bruger deres tætte kontakt og kendskab til beboerne til dels at klæde beboerne på til jobsøgning. Dels til at koordinere og informere om Jobløft i samarbejdet med jobcentre og uddannelsesinstitutioner.
Jobcentrene har – udover at udsøge relevante ledige med adresse i de udsatte boligområder – en vigtig opgave i dialogen med virksomheder om socialt ansvar. Fx i job med få lønnede timer eller ansættelse på særlige vilkår.
Træning i jobsamtale og håndværkercaféer
Udover at udvikle arbejdsgange til at håndtere konkrete jobmatch, har projektet også arbejdet med tiltag, hvor leverandørvirksomhederne byder ind på andre måder, når beboere langt fra arbejdsmarkedet skal have et jobløft. Leverandørvirksomhederne både kan og vil gerne bidrage. Både de lokale håndværkere, som løser drift- og vedligeholdelsesopgaver samt entreprenører mv., der står for større renoveringsopgaver. Også lokale butikker og virksomheder, der ligger i området, men ikke nødvendigvis er leverandører til boligorganisationerne, ønsker at bidrage ved at tage et socialt ansvar.
Det er fx jobsamtaletræning, hvor lokale virksomhedsledere fra Viborg holder rådgivnings- og sparringssamtaler med ledige for at styrke deres motivation og tro på, at der også er job til dem. Eller jobløftcaféer, hvor lokale håndværkere fra Silkeborg fortæller om deres fag og dermed inspirerer unge til at tage en erhvervsuddannelse.
Udvikling og udbredelse af idéer
I de kommende to år vil partnerne videreudvikle indsats og metoder. Særligt med fokus på at fremme interessen for erhvervsuddannelser blandt unge og etablering af ’træningsbaner’ for ledige beboere, som har en lidt længere vej til arbejdsmarkedet. Partnerne vil desuden udbrede viden og erfaringer fra projekt Jobløft til andre udsatte boligområder i Danmark. Både gennem BL og Landsbyggefonden og i et netværk af boligsociale medarbejdere fra andre udsatte boligområder. Forventningen er at møderne i netværket også vil bidrage til udviklingen af Jobløft, da der i mange udsatte boligområder, er gang i ideer og initiativer, der skal støtte beboere i at komme i job og uddannelse.
Samarbejdspartnerne i projektet er Boligselskabet Viborg, Boligselskabet Sct. Jørgen, AAB Silkeborg, Arbejderens Byggeforening, Boligsocial Helhedsplan i Viborg, Boligsocial Helhedsplan i Silkeborg, Jobcenter Silkeborg og Jobcenter Viborg samt Mercantec Viborg. Projektet, som løbende evalueres af DISCUS, har modtaget økonomisk støttet af Grundfos Fonden i 4 år.
Læs mere
Poul Due Jensens Fond: Boligselskaber hjælper udsatte borgere i job
Fagbladet Boligen: Bredt samarbejde skabte vejen ud af udsatte-listen